Kampanie reklamowe są podstawą marketingu każdej firmy, ponieważ każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, że „reklama jest dźwignią handlu”. Kampania reklamowa jest zespołem działań marketingowych, których głównym zadaniem jest osiągnięcie wyznaczonego celu poprzez wpływ na konkretne grupy odbiorców. Należy jednak wspomnieć, że celem kampanii nie jest jednak bezpośrednia sprzeda. Ma ona wywierać pozytywny wpływ na zachowania i decyzje konsumentów na rynku, co ma prowadzić do zwiększenia sprzedaży w dłuższym okresie.
Jak stworzyć kampanię reklamową?
Kampanie reklamową należy stworzyć w sposób jak najbardziej skuteczny i trafiający do konkretnej grupy odbiorców. Przy tworzeniu kampanii reklamowej należy wziąć pod uwagę kilka bardzo ważnych elementów, takich jak:
– poznanie i dokładne określenie grupy docelowej, do jakiej skierowana będzie kampania,
– określenie mediów, w jakich ma pojawić się dana reklama,
– przygotowanie odpowiednich grafik, treści reklamowych, tak aby dobrze wpasowały się w daną grupę odbiorców,
– sprawdzenie zapotrzebowania na dany produkt oraz analiza konkurencji.
Bardzo ważnym elementem każdej kampanii reklamowej jest również harmonogram jej wyświetlania, tak aby był dostosowany do aktywności danej grupy odbiorców. Ponadto kampania reklamowa powinna być udoskonalana przez cały okres jej trwania, tak aby cały czas przyciągała odbiorców.
Kampanie reklamowe – rodzaje
Działanie reklamowe można prowadzić z wykorzystaniem mediów tradycyjnych lub Intenetu. Dlatego też głównym podziałem kampanii reklamowych jest podział na reklamę offline i online. Przykładami kampanii reklamowych, które były prowadzone offline, są reklamy w telewizji lub na banerach. Natomiast reklama online to ta, która prowadzona jest na stronach internetowych oraz w różnych mediach społecznościowych.
Kampanie reklamowe dzieli się również z uwagi na treść, dlatego też wyróżnia się kampanię informacyjną, wspierającą, stabilizującą czy podprogową. Ponadto rodzaje reklamy determinuje się również przez cel, który może być komercyjny lub społeczny. Kampania komercyjna nastawia na zwiększenie zysków danej firmy, natomiast kampania społeczna ma, np. za zadanie zwiększać świadomość jakiegoś zagrożenia pojawiającego się wśród obywateli.
Jakie są cele kampanii reklamowej?
Podstawowym celem kampanii reklamowej jest informowanie klientów o produktach lub usługach, które dana firma oferuje. Dzięki informowaniu firma edukuje potencjalnych konsumentów, budując świadomość marek, usług oraz produktów. Ponadto reklama ma również zachęcać potencjalnych klientów do zakupu ich produktów, dzięki którym ich potrzeby się zrealizują.
Innym celem kampanii reklamowej jest zwiększenie rozpoznawalności marki, do czego świetnie sprawdzają się kampanie mieszane, czyli te prowadzone w mediach społecznościowych oraz tradycyjnie. Ponadto kampanie mają na celu wzrost lub utrzymanie udziału na rynku czy zwiększenie lojalności już pozyskanych konsumentów.